Παρασκευή 17 Μαΐου 2024

Στερεότυπα και αναπηρία - σενάριο διδασκαλίας Γλώσσα Β΄ λυκείου








ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

(ενδεικτικές ερωτήσεις-δραστηριότητες)

Στάδιο 1

(2) Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία | ο 10χρονος Παναγιωτάκης μιλάει στην κάμερα της UNICEF

   Αφού παρακολουθήσετε το παραπάνω απόσπασμα από την τηλεοπτική συνέντευξη του μικρού Παναγιώτη κρατώντας ταυτόχρονα σημειώσεις, να απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:

- Τι ζητά ο μικρός Παναγιώτης;

- Ποια προβλήματα θέτει στη συνέντευξή του;

- Γιατί υπήρχαν υπότιτλοι στο βίντεο;

(3) PODCAST | Συζητάμε για την αναπηρία με την Έφη Τούμπα

   Να παρακολουθήσετε την παραπάνω ραδιοφωνική συνέντευξη της Έφης Τούμπα, μητέρας ανάπηρης, και  αφού χωριστείτε σε ζεύγη να συζητήσετε μεταξύ σας σχετικά με τα εξής:

- Πώς βιώνει η μητέρα την αναπηρία της κόρης της;

- Πώς άλλαξε η ζωή της οικογένειας από όταν έμεινε ανάπηρο το κορίτσι;

- Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά της;

- Τι ζητά από την Πολιτεία;

- Ποιος είναι ο μεγάλος της φόβος για το μέλλον;

  Στη συνέχεια να χωριστείτε σε ομάδες και να καταγράψετε σ’ ένα κείμενο 100 περίπου λέξεων τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ανάπηροι στη χώρα μας. Το Κείμενο θα το αναγνώσει ο «επικεφαλής» κάθε ομάδας στην ολομέλεια της τάξης.

Με βάση τις δύο συνεντεύξεις που παρακολουθήσατε να συγκρίνετε τις δύο οπτικές αντιμετώπισης της αναπηρίας (ενός ανάπηρου παιδιού και μιας μητέρας ανάπηρης).

  Να καταθέσετε στην τάξη δικές σας τυχόν εμπειρίες από πιθανή προσωπική σας επαφή με κάποιον ανάπηρο ή γονέα ανάπηρου φίλου ή συγγενή σας.

Στάδιο 2

(4) Δίχως όρια (φάκελος υλικού/Δίκτυα κειμένων σελ. 58) Απόσπασμα αυτοβιογραφίας StephenHawking

(5) Εικόνες

https://cdn.pixabay.com/photo/2016/11/21/16/53/action-1846427_960_720.jpg

https://cdn.pixabay.com/photo/2013/02/09/04/33/wheelchairs-79604_960_720.jpg

   Να χωριστείτε σε ζεύγη και να συζητήσετε με βάση το αυτοβιογραφικό κείμενο και τις δύο εικόνες τα εξής:

- Πώς βίωσε την αναπηρία του ο Hawking;

- Ποιο μήνυμα εκπέμπει στην αυτοβιογραφία του για την αντιμετώπιση της αναπηρίας;

- Ποια στοιχεία του κειμένου το καθιστούν αυτοβιογραφικό;

- Οι δύο εικόνες συμβαδίζουν με την εικόνα που έχετε για τη ζωή των αναπήρων; Πώς σχετίζονται με τη στάση του Hawking απέναντι στην αναπηρία όπως μας την αφηγείται ο ίδιος στην αυτοβιογραφία του;

   Αφού πρώτα χωριστείτε σε δύο ομάδες, να συζητήσετε και να ετοιμάσετε την επιχειρηματολογία σας για το «αν οι ανάπηροι μπορούν σήμερα να ζήσουν ή όχι μια φυσιολογική ζωή». Στη συνέχεια θ’ ακολουθήσει αγώνας λόγου με την αντίστοιχη επιχειρηματολογία για κάθε μία από τις δύο αντιτιθέμενες απόψεις. 

 Στάδιο 3

(6) Πολιτισμός κατά ρατσισμού. Απόσπασμα άρθρου της Φ.Τσαλίκογλου (αλιευμένο από την Τράπεζα θεμάτων)

Να απαντήσετε γραπτώς στο παρακάτω ερώτημα:Πρόθεση της συντάκτριας στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου είναι να ευαισθητοποιήσει τον αναγνώστη. Να αναφέρετε τρεις διαφορετικές γλωσσικές επιλογές με τις οποίες επιτυγχάνει το στόχο της παραθέτοντας τα αντίστοιχα χωρία και να εξηγήσετε τη λειτουργία της κάθε μιας απ’ αυτές στο κείμενο.

Να συντάξετε μια επιστολή 200-250 λέξεων με την οποία θα απευθύνεστε στον αρμόδιο για θέματα αναπηρίας υπουργό. Με την επιστολή σας αυτή τον καλείτε ν’ αναλάβει τις ανάλογες πρωτοβουλίες για την άμεση επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ανάπηροι στη χώρα μας

Β. Λάλας







 

 

Αξιοκρατία και στρεβλώσεις

Σ. Γκαρμπούνης Κείμενο 1 Το κείμενο είναι μια κριτική παρουσίαση του βιβλίου «Η τυραννία της αξίας» του Μ. Σαντέλ Εκδόσεις Πόλις. Για το...