(Μ. Κωνσταντέλλια)
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΗ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΩΣ ΞΕΝΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ.
Η ολοένα αυξανόμενη προσέλευση μεταναστών στη χώρα μας και
η επακόλουθη δημιουργία αντίστοιχων τμημάτων εντός των σχολικών μονάδων γεννά
με την σειρά της νέες ανάγκες σχετικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση της Ελληνικής
γλώσσας. Προκειμένου να βελτιστοποιηθούν οι μέθοδοι και τα αποτελέσματα της
διδασκαλίας αυτής, κρίνεται θεμιτή η συστηματοποίηση και η στοχευμένη παραγωγή
εκπαιδευτικού υλικού.
Πιο συγκεκριμένα, στο 1ο Ημερήσιο Γενικό Λύκειο
Δράμας τα τμήματα υποδοχής εφήβων μεταναστών λειτουργούν τα τελευταία χρόνια με
άλλοτε περισσότερους και άλλοτε λιγότερους μαθητές. Σύμφωνα με το Υπουργείο
Παιδείας για την ομαλότερη ένταξή τους όχι μόνο στην εκπαιδευτική κοινότητα
αλλά και για την ευρύτερη ένταξή τους στη χώρα μας και στην Ευρωπαϊκή κοινότητα,
οι μαθητές αυτοί έχουν δυνατότητα εκμάθησης νέων Ελληνικών για 15 ώρες ανά
εβδομάδα.
Την τρέχουσα σχολική χρονιά, στις ώρες που αφιερώνονται
στην εκμάθηση Ελληνικών χρησιμοποιούνται τα σχολικά εγχειρίδια (επιπέδου Α1) «Γεια
σας» 1, 2 και 3 του Υπουργείου Παιδείας. Παρόλο που τα ανωτέρω σχεδιάστηκαν για
παιδιά μικρότερης ηλικίας, επιδιώκεται η χρήση τους προκειμένου να
διευκολυνθούν οι μαθητές στην πρώτη γνωριμία τους με τη νεοελληνική γλώσσα, να
αποκτήσουν μια θετική εικόνα σχετικά με την εκμάθηση Ευρωπαϊκών γλωσσών και να
αποφευχθεί πιθανή διαρροή μαθητών εξαιτίας αυξημένου επιπέδου δυσκολίας. Αξίζει
εδώ να αναφέρουμε ότι συχνά οι μαθητές αυτοί δεν είχαν πάντοτε τη δυνατότητα
φοίτησης σε σχολείο στις χώρες τους. Συνεπώς τόσο το εκπαιδευτικό, όσο και το πολιτισμικό
τους επίπεδο μπορεί να διαφέρει αρκετά από αυτό του μέσου όρου των μαθητών ενός
σχολείου στην χώρα μας.
Για την ομαλή προσαρμογή των μαθητών στο νέο εκπαιδευτικό
τοπίο ωστόσο χρησιμοποιούνται παράλληλα και άλλα εγχειρίδια, όπως ο Οδηγός
δίγλωσσης υποστήριξης «Γέφυρες»του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Αυτό γίνεται για να καλυφθούν άλλες ανάγκες της καθημερινότητας, που ίσως
αντιμετωπίζουν αυτοί οι μαθητές όπως η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς, η
συμπλήρωση μιας υπεύθυνης δήλωσης ή ακόμη η δημιουργία λίστας με τις
απαραίτητες αγορές για το χώρο διαμονής τους.
Για την καλύτερη εμπέδωση της εκμάθησης του ελληνικού
συστήματος γραφής, του λεξιλογίου και της «Βασικής Γραμματικής της Ελληνικής»
όπως αυτή διδάσκεται μέσω του προγράμματος Εκπαίδευσης Παιδιών της
Μουσουλμανικής Μειονότητας στη Θράκη-εγχειρίδιο του Υπουργείου Παιδείας-
χρησιμοποιούνται διάφορες ασκήσεις ποικίλου τύπου και περιεχομένου. Ορισμένες
από αυτές είναι πρωτότυπες με βάση το
λεξιλόγιο των παραπάνω εγχειρίδιων, αλλά και προ υπάρχουσες ασκήσεις από
διαδικτυακούς τόπους και συνδέσεις με περιεχόμενο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,
όπως αναγράφονται στο παράρτημα.
Άμεσος στόχος είναι μετά την ολοκλήρωση των αναφερθέντων εκπαιδευτικών
εργαλείων να προχωρήσουν οι μαθητές μέσα στους επόμενους μήνες σε σύντομη επανάληψη
του επιπέδου Α1 με το βιβλίο και το βιβλίο ασκήσεων του «Οδυσσέα» από το
Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων.Στη συνέχεια και εφόσον υπάρχει
ικανοποιητική πρόοδος και ανταπόκριση από πλευράς μαθητών, κρίνεται θεμιτή η
εισαγωγή στο αντίστοιχο βιβλίο «Οδυσσέας» επιπέδου Α2 και τις ασκήσεις του, με
απώτερο σκοπό την παραγωγή γραπτού και
προφορικού λόγου στη νεοελληνική γλώσσα.
Ενδιάμεσα και παράλληλα με την χρήση των «Γεια σας» και
«Οδυσσέας», για λόγους εξάσκησης και πληρέστερης κατανόησης του γραπτού λόγου,
χρησιμοποιούνται επιλεκτικά κείμενα από
τα «Κείμενα για νέους σε απλά Ελληνικά» του Εθνικού Καποδιστριακού
Πανεπιστημίου Αθηνών.